Fritids Bakgården – Årstaskolan
  • Hem
  • Anmälan till lov- och jourfritids
  • Kontakta oss
Fritids Bakgården – Årstaskolan
Fritids Bakgården – Årstaskolan
  • Hem
  • Anmälan till lov- och jourfritids
  • Kontakta oss
  • Diverse

Program – Öppet Hus – Torsdag 24 Januari | Kl 16-19

  • 23 januari, 2019
  • Inga kommentarer
  • Micke Kring

Nu är det dags för Öppet Hus igen och på torsdag den 24 januari är ni välkomna till oss mellan klockan 16.00-19.00.
Under dagen kan ni träffa medarbetarna på skolan och höra mer om hur vi arbetar – och givetvis har du även möjlighet att se våra lokaler och hur vi har det på skolan.
Ni som redan går på skolan eller är vårdnadshavare är lika välkomna som ni som inte hittills hör till Årstaskolan men är nyfikna på oss.

Vi har öppet på våra båda skoldelar:
Årstaskolan Årsta torg F-6, Hjälmarsvägen 15
Årstaskolan Årstaviken 7-9, Simlångsvägen 26

Program – ladda ned PDF

Årstaskolan – Årsta Torg | Årskurs F-6

Årstaskolan -Årstaviken | Årskurs 7-9

  • Diverse

Experiment

  • 22 januari, 2019
  • Inga kommentarer
  • Tobias Dackenberg Hedmark

I arbetet med barnens inflytande och delaktighet ges de stora möjligheter att forma fritidshemsverksamheten och vad för aktiviteter som erbjuds. Under föregående fritidsråd var experiment ett önskemål från många av barnen – något vi tog till oss och har genomfört under några veckor.

 

Vi experimenterar, reflekterar, diskuterar och försöker hitta förklaringar och samband till vad det är som händer och varför. Det är nyfikna och glada barn som deltar vid experimenten varje tisdag!

 

 

  • Diverse

Basket – elevledda aktiviteter och elevinflytande

  • 18 januari, 2019
  • 3 kommentarer

Basket

Några elever i årskurs två går på basket på fritiden. De ville väldigt gärna leda basket som en aktivitet på fritids. Förslaget kom upp när klassen hade fritidsråd, frågan gick sedan vidare till det gemenesamma fritidsrådet och slutligen pedagogernas fritidsmöte. Där det beslutades att de fick leda basket tillsammans med en pedagog.

Barnen hade ett möte där de planerade upp aktiviteten och sedan gick vi igenom den tillsammans. De fick sedan leda aktiviteten med hjälp och stöttning av mig. Efter första passet utvärderade vi upplägget och gjorde en del ändringar. Ledarna kom t.ex. fram till att det var väldigt stor variation på barnens nivå. De beslutade då att dela in barnen i två grupper. En lite lättare nivå och en svårare nivå. På Bakgården går det barn i förskoleklass, ettan och tvåan.

Upplägget på aktiviteten har sett ut ungefär så här:

  • Samling i ring med en namn lek
  • Uppvärmingslek t.ex. cola, fanta, sprite
  • Indelning av nivå 1 och 2
  • två till tre stationer med basketövningar
  • en eller två avslutningslekar
  • samling med utvärdering där de som ville fick svara på frågorna: vad har varit roligt och var det något som var svårt?

Inför varje pass hade vi avstämningsmöten där vi gick igenom föregående pass, asvarsfördelningen vem/vilka som gjorde vad, saker att förändra och planerade nästa veckas pass. De fick även feedback från mig om saker som fungerade bra och tips på saker att tänka på inför nästa gång.

Ledarna har tagit sitt uppdrag på största allvar och de har varit oberört engagerade! De har också lärt sig massor och verkligen utvecklats.

  • De har utvecklats i sin samarbetsförmåga
  • Lärt sig hur man kan göra en planering, ansvarfördelning samt att även vara flexibel i sin planering. Ibland har de t.ex. lagt till en extra lek för att det fanns tid eller ändrat om tiden för vissa moment som varit för korta eller för långa. Ibland har någon varit sjuk och då har de behövt ändra ansvarfördelningen.
  • Vi har pratat mycket om ledarskap och vad som är viktigt att tänka på när man ska leda andra, framförallt barn. Vikten av att ha en tydlig genomtänk planering men även hur man samlar en grupp, när funkar “klappen” och när är det bättre med visselpipa. Hur förklarar man aktiviteterna så att alla förstår med t.ex. tydliga exempel och testrundundor. Att t.ex. fråga om någon har någon fråga istället för att fråga har alla förstått. Då finns det nämligen risk att barnen inte vågar säga att de inte har förstått. Hur delar man in barnen i olika grupper på ett tydligt sätt, t.ex. att ledaren tydligt med hjälp av ögonkontakt säger 1 och även visar med sina fingrar och ber barnen att hålla upp ett finger.
  • Feedback, ledarna ville gärna ha återkoppling från barnen om hur det var att gå på basket. Vi diskuterade då olika upplägg för det. Att t.ex. ställa frågan hur har det varit på basket idag kan vara en ganska stor fråga för många barn. En del kan då t.ex. säga roligt eller tråkigt men inte mera konkret om vad som var kul eller vad som var tråkigt. Då kan barnet mena att en viss lek var rolig eller ett visst moment var svårt. Vi formulerade därför ut två frågor som ledarna kände sig bekväma med, dessa var. Vad tyckte du var roligt och finns det något som var svårt?
  • Gått från ide till genomförende samt att tro på sig själv och sin egen förmåga
  • Tagit ansvar, enskilt och som grupp

Barnen som har gått på basket har verkligen uppskattat aktiviteten och många har gått flera gånger. De har också fått mycket hjälp av ledarna som har kunnat hjälpa till mycket. Barn lär sig också av varandra och de inspirerar varandra att våga samt även hjälpa till hur de kan göra i de olika momenten.

Leken tandborsten

  • Diverse

Planering v.4

  • 18 januari, 2019
  • Inga kommentarer
  • Sophie Kangas

MÅNDAG:

Fadderträff för 0E och 1D, vi går till närliggande park. Tillbaka senast 15.45.

1E hemma.

2B och 2C till närliggande park, tillbaka senast 15.45.

TISDAG:

Experiment

Syverkstad

Skapande

ONSDAG:

Snickis

Miniklubb för 0E

Bakning

How to draw

TORSDAG:

Inga aktiviteter denna dag pga Öppet Hus. Klockan 16.00-17.00 är vi ute på stora gården och närvarolistorna kommer att ligga vid Lusthuset. Viktigt att ni säger till en vuxen när ni hämtar ert barn. 17.00-18.00 är det som vanligt fritids på Tegelbo.

FREDAG:

Pyjamasmys. Man får byta om till pyjamas efter skolans slut och ha med ett gosedjur om man vill.

  • Diverse

Information om studiedag och vårens stormöten

  • 16 januari, 2019
  • Inga kommentarer
  • Micke Kring

Hejsan alla familjer på Årstaskolan!

Hoppas ni har haft en skön julledighet!
Jag vill påminna er om att det är studiedag tisdagen den 29 januari för all personal, vilket innebär att det då är jourfritids bemannat med vikarier.

Jag vill också redan nu flagga för våra stormöten som gäller för all personal på skolan. Dessa kommer att inträffa tre gånger under vårterminen. Följande datum gäller; onsdag 6 februari, tisdag 26 mars och tisdag 7 maj, då fritids är bemannat av vikarier från klockan 15.15.

Ni kan redan nu gå in och anmäla om ni behöver omsorg dessa dagar för ert/era barn via länken ANMÄLAN TILL LOV- OCH JOURFRITIDS som finns i det övre röda fältet på denna sida.

Tack för gott samarbete!
Med vänlig hälsning
Nina Park, biträdande rektor

Inläggsnavigering

Föregående 1 … 32 33 34 35 Nästa
Google Translate
sv Swedish
af Afrikaanssq Albanianam Amharicar Arabichy Armenianaz Azerbaijanieu Basquebe Belarusianbn Bengalibs Bosnianbg Bulgarianca Catalanceb Cebuanony Chichewazh-CN Chinese (Simplified)zh-TW Chinese (Traditional)co Corsicanhr Croatiancs Czechda Danishnl Dutchen Englisheo Esperantoet Estoniantl Filipinofi Finnishfr Frenchfy Frisiangl Galicianka Georgiande Germanel Greekgu Gujaratiht Haitian Creoleha Hausahaw Hawaiianiw Hebrewhi Hindihmn Hmonghu Hungarianis Icelandicig Igboid Indonesianga Irishit Italianja Japanesejw Javanesekn Kannadakk Kazakhkm Khmerko Koreanku Kurdish (Kurmanji)ky Kyrgyzlo Laola Latinlv Latvianlt Lithuanianlb Luxembourgishmk Macedonianmg Malagasyms Malayml Malayalammt Maltesemi Maorimr Marathimn Mongolianmy Myanmar (Burmese)ne Nepalino Norwegianps Pashtofa Persianpl Polishpt Portuguesepa Punjabiro Romanianru Russiansm Samoangd Scottish Gaelicsr Serbianst Sesothosn Shonasd Sindhisi Sinhalask Slovaksl Slovenianso Somalies Spanishsu Sudanesesw Swahilisv Swedishtg Tajikta Tamilte Teluguth Thaitr Turkishuk Ukrainianur Urduuz Uzbekvi Vietnamesecy Welshxh Xhosayi Yiddishyo Yorubazu Zulu
Prenumerera på bloggen via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 148 andra, prenumerera du med.

Bakgården

Kontaktuppgifter

Senaste inläggen
  • 1
    Kom ihåg!
    • 16.02.21
    • 0
    • Berit Ghavidel Rostami
  • 2
    Rättelse och påminnelser
    • 12.02.21
    • 0
    • Berit Ghavidel Rostami
  • 3
    Skridskor på fritids imorgon
    • 09.02.21
    • 0
    • Berit Ghavidel Rostami
  • 4
    Stormöte 16/2
    • 09.02.21
    • 0
    • Berit Ghavidel Rostami
  • 5
    Fritids på sportlovet?
    • 29.01.21
    • 0
    • Berit Ghavidel Rostami
Meta
  • Registrera
  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

Årstaskolan | Stockholms stad

Det här är en klassblogg från Årstaskolan

Vid tekniska frågor kring webben, kontakta Micke Kring på
micke.kring@stockholm.se

Skriv in dina sökord och tryck enter.

På den här webbplatsen använder vi cookies för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Om du klickar på "Jag accepterar" godkänner du att vi använder cookies. Vill du veta mer om hur vi använder cookies och hur du kan blockera dessa, klicka då på LÄS MER