Åk 8 – 19/20 – Årstaskolan
  • Hem
  • Senaste Nytt
  • Ämnen
    • Bild
    • Engelska
    • Franska
    • HKK
    • Idrott
    • Matematik
    • Musik
    • NO
    • SO
    • Spanska
    • Svenska
    • Textilslöjd
    • Trä- och metallslöjd
    • Tyska
  • SYV
  • Prov och Inlämning
  • Kontakta oss
Åk 8 – 19/20 – Årstaskolan
Åk 8 – 19/20 – Årstaskolan
  • Hem
  • Senaste Nytt
  • Ämnen
    • Bild
    • Engelska
    • Franska
    • HKK
    • Idrott
    • Matematik
    • Musik
    • NO
    • SO
    • Spanska
    • Svenska
    • Textilslöjd
    • Trä- och metallslöjd
    • Tyska
  • SYV
  • Prov och Inlämning
  • Kontakta oss
  • Engelska

Inventions

  • 26 augusti, 2019
  • Inga kommentarer
  • 40 visningar
  • Eric Andersson

Inventions

Syfte

Vi kommer nu att arbeta med temat ”Inventions”. Genom undervisning i ämnet kommer du få utveckla din förmåga att:

  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

 

Elevens mål

 

  • Göra en skriftlig redovisning med ett språk som är anpassat för mottagaren
  • Genomföra en muntlig framställning
  • Delta i grupp- och klassrumsdiskussioner
  • Utveckla ordförrådet
  • Kunna argumentera och motivera åsikter både muntligt och i skrift

 

Centralt innehåll

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och för eleven välbekanta områden.
  • Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.

Lyssna och läsa- reception

  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
  • Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter.

 

 

 

Tala, skriva och samtala produktion och interaktion

  • Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
  • Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner
  • Samtal och diskussioner samt argumentation.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationens som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.

 

Undervisningens innehåll

Läsförståelse- Du läser andras texter och ger feedback.

Hörsförståelse- Du lyssnar på andra elever och mig. Både i diskussioner och under redovisningar.

Muntlig förmåga- Du diskuterar med andra och du håller en muntlig presentation.

Skriftlig förmåga- Du får skriva en skriftlig presentation och omarbeta texten efter andra elevers feedback.

Ordförråd- Du får höra nya ord när andra elever redovisar. Troligtvis söker du upp nya ord när du skriver din text och när du läser och ger feedback på andra elevers texter.

 

Bedömning

 

Bedömning sker löpande i lektionssammanhang kring olika moment:

  • Muntlig redovisning av din uppfinning
  • Skriftlig redovisning och omarbetning av texten om din uppfinning
  • Den feedback du ger till andra elevers arbeten.
  • Diskussioner i helklass och grupp

 

Inventions:

 

w.35 Milstones (the book) and discuss/brainstorm your own invention (copy paper)

w.36 Work with invention

w.37 Hand in text about invention

w.38 make your text into a presentation

w.39 Present your invention (5 min)

 

 

 

Lämna ett svar Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Google Translate
sv Swedish
af Afrikaanssq Albanianam Amharicar Arabichy Armenianaz Azerbaijanieu Basquebe Belarusianbn Bengalibs Bosnianbg Bulgarianca Catalanceb Cebuanony Chichewazh-CN Chinese (Simplified)zh-TW Chinese (Traditional)co Corsicanhr Croatiancs Czechda Danishnl Dutchen Englisheo Esperantoet Estoniantl Filipinofi Finnishfr Frenchfy Frisiangl Galicianka Georgiande Germanel Greekgu Gujaratiht Haitian Creoleha Hausahaw Hawaiianiw Hebrewhi Hindihmn Hmonghu Hungarianis Icelandicig Igboid Indonesianga Irishit Italianja Japanesejw Javanesekn Kannadakk Kazakhkm Khmerko Koreanku Kurdish (Kurmanji)ky Kyrgyzlo Laola Latinlv Latvianlt Lithuanianlb Luxembourgishmk Macedonianmg Malagasyms Malayml Malayalammt Maltesemi Maorimr Marathimn Mongolianmy Myanmar (Burmese)ne Nepalino Norwegianps Pashtofa Persianpl Polishpt Portuguesepa Punjabiro Romanianru Russiansm Samoangd Scottish Gaelicsr Serbianst Sesothosn Shonasd Sindhisi Sinhalask Slovaksl Slovenianso Somalies Spanishsu Sudanesesw Swahilisv Swedishtg Tajikta Tamilte Teluguth Thaitr Turkishuk Ukrainianur Urduuz Uzbekvi Vietnamesecy Welshxh Xhosayi Yiddishyo Yorubazu Zulu
Årskurs 8

>> Kontaktuppgifter

Senaste inläggen
  • 1
    Till vårdnadshavare – Del 3 – Frågor som uppkommit
    • 13.12.19
    • 1
    • Skolledningen Årstaskolan
  • 2
    Vecka 50
    • 08.12.19
    • 0
    • 2
    • Simon Björkström
  • 3
    Till vårdnadshavare – Del 2 – Frågor som uppkommit
    • 05.12.19
    • 2
    • Skolledningen Årstaskolan
  • 4
    Till alla vårdnadshavare på Årstaskolan
    • 04.12.19
    • 3
    • Skolledningen Årstaskolan
  • 5
    Rektorsbrev – November 2019
    • 29.11.19
    • 4
    • Skolledningen Årstaskolan
Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 39 andra, prenumerera du med.

Inloggning personal
  • Registrera
  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
Årstaskolan | Stockholms stad

Det här är en klassblogg från Årstaskolan

Vid tekniska frågor kring webben, kontakta Micke Kring på
micke.kring@stockholm.se

Skriv in dina sökord och tryck enter.

På den här webbplatsen använder vi cookies för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Om du klickar på "Jag accepterar" godkänner du att vi använder cookies. Vill du veta mer om hur vi använder cookies och hur du kan blockera dessa, klicka då på LÄS MER