Inventions
Syfte
Vi kommer nu att arbeta med temat ”Inventions”. Genom undervisning i ämnet kommer du få utveckla din förmåga att:
- Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
- Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Elevens mål
- Göra en skriftlig redovisning med ett språk som är anpassat för mottagaren
- Genomföra en muntlig framställning
- Delta i grupp- och klassrumsdiskussioner
- Utveckla ordförrådet
- Kunna argumentera och motivera åsikter både muntligt och i skrift
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll
- Aktuella och för eleven välbekanta områden.
- Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
Lyssna och läsa- reception
- Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
- Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
- Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter.
Tala, skriva och samtala produktion och interaktion
- Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
- Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner
- Samtal och diskussioner samt argumentation.
- Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationens som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
Undervisningens innehåll
Läsförståelse- Du läser andras texter och ger feedback.
Hörsförståelse- Du lyssnar på andra elever och mig. Både i diskussioner och under redovisningar.
Muntlig förmåga- Du diskuterar med andra och du håller en muntlig presentation.
Skriftlig förmåga- Du får skriva en skriftlig presentation och omarbeta texten efter andra elevers feedback.
Ordförråd- Du får höra nya ord när andra elever redovisar. Troligtvis söker du upp nya ord när du skriver din text och när du läser och ger feedback på andra elevers texter.
Bedömning
Bedömning sker löpande i lektionssammanhang kring olika moment:
- Muntlig redovisning av din uppfinning
- Skriftlig redovisning och omarbetning av texten om din uppfinning
- Den feedback du ger till andra elevers arbeten.
- Diskussioner i helklass och grupp
Inventions:
w.35 Milstones (the book) and discuss/brainstorm your own invention (copy paper)
w.36 Work with invention
w.37 Hand in text about invention
w.38 make your text into a presentation
w.39 Present your invention (5 min)