Bild åk 8 – grundplanering
Årstaskolan 2019-20
Hösttermin
”Dystopi” – i samarbete med Svenska
Vi gestaltar ordet dystopi (negativ framtidsutsikt i med inslag av ett havererat samhälle) fritt utifrån egna tankar, erfarenheter och fantasier.
Vi övar på att leva oss in i en viss situation eller visst skeende som vi levandegör genom bild.
Dystopi-temat är ett samarbete med Svenskan, där eleverna har till uppgift att läsa och recensera en dystopi. Vi arbetar med detta 5-6 veckor.
Teknik: fri, med utgångspunkt i blyertsskisser, exempelvis vattenfärg, färgpennor, grafisk teckning. Även kollage är aktuellt.
Perspektivteckning / rumslig gestaltning
Vi tittar på hur man kan skapa illusion av tredimensionalitet i bilder exempelvis genom användande av centralperspektiv eller tvåpunktsperspektiv.
Fem tillfällen
Bildanalys
Vi lär oss om hur man kan analysera och beskriva olika typer av bilder. Vi kommer att både skriva och göra egna bilder.
Betygssammanställning för åk 7-9
Nedanstående kunskapskrav bedöms om möjligt kontinuerligt vid varje övning. En del av dem är relevanta hela tiden, andra ibland. (sammanställd av Martin Nordström)
1. Bildspråk
(din vana och säkerhet i att uttrycka dig i bild)
E: Du framställer bilder med ett enkelt, fungerande bildspråk
C: Du framställer bilder med ett utvecklat bildspråk
A: Du framställer bilder med ett väl utvecklat bildspråk
2. Material/teknik
(din förmåga att hantera bildverktyg)
E: Du hanterar material och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt
C: Du hanterar material och tekniker på ett fungerande sätt
A: Du hanterar material och tekniker på ett väl fungerande sätt
3. Genomförande
(hur färdiga blir/upplevs dina bilder)
E: Dina bilder är delvis genomarbetade
C: Dina bilder är relativt genomarbetade
A: Dina bilder är genomarbetade
4. Bildkomposition
(Din förmåga att bygga upp bilder)
E: Du hanterar bildkomposition på ett i huvudsak fungerande sätt
C: Du hanterar bildkomposition på ett fungerande sätt
A: Du hanterar bildkomposition på ett väl fungerande sätt
5. Tillvägagångssätt
(hur du arbetar)
E: Du tar dig framåt genom att pröva idéer, material och arbetssätt
C: Du tar dig framåt genom att pröva och ompröva idéer, material och arbetssätt
A: Du tar dig framåt genom att systematiskt pröva och ompröva idéer, material och arbetssätt
6. Process
(hur du tänker)
E: Du driver ditt arbete genom att bidra till att formulera handlingsalternativ och utveckla idéer som leder framåt
C: Du driver ditt arbete genom att formulera handlingsalternativ och utveckla idéer som efter bearbetning leder framåt
A: Du driver ditt arbete genom att formulera handlingsalternativ och utveckla idéer som leder framåt
7. Presentation
(Hur du anpassar ditt arbete till uppgift och sammanhang)
E: Du utför och visar dina arbeten med viss anpassning
C: Du utför och visar dina arbeten med relativt god anpassning
A: Du utför och visar dina arbeten med god anpassning
8. Omdöme
(Din förmåga att ge omdöme om eget arbete)
E: Du ger enkla omdömen om den egna arbetsprocessen
C: Du ger utvecklade omdömen om den egna arbetsprocessen
A: Du ger välutvecklade omdömen om den egna arbetsprocessen
9. Bildtolkning
(Förstå sig på bild – uttryck, funktion, kategorisering mm)
E: Du beskriver och tolkar bilder på ett enkelt sätt, med viss underbyggnad och användning av ämnesspecifika begrepp
C: Du beskriver och tolkar bilder på ett utvecklat sätt, med relativt god underbyggnad och god användning av ämnesspecifika begrepp
A: Du beskriver och tolkar bilder på ett väl utvecklat sätt, med mycket god underbyggnad och väl utvecklad användning av ämnesspecifika begrepp