Papper och papperstillverkning

 

I teknik arbetar vi med papper och papperstillverkning.

Vi har diskuterat vad man använder papper till. Eleverna har fått kvalitetstesta papper och diskutera sambandet mellan användning av papper och olika papperskvaliteter.

Nu jobbar vi med tekniska system. Eleverna har gjort eget papper med och utan tillsatser.
Nästa steg är att lära sig om industriell papperstillverkning och pappersmassa.
Det är en del av ämnet teknik att lära sig om tekniska system, några delar i systemen och hur de samverkar.

Frågeställning och följdfrågor

Vad använder man papper till?
Skriv några egenskaper som är viktiga för var och en av följande pappersprodukter: kopieringspapper, kartong och hushållspapper. Som t ex slätt eller strävt, hårt eller mjukt, tjockt eller tunt, starkt eller svagt( lätt att riva), absorberar eller stöter bort vatten.
Beskriv hur du har gjort eget papper. Använd gärna namn på olika redskap som däckel (form), däckelram, kavel, tvättsvamp, kar, läskapper.
Vilka delar finns i en pappersmaskin? Använd gärna olika begrepp som vira, viraparti, pressparti, torkparti.
Vad ser du för likheter och skillnader mellan din egen tillverkning och den industriella papperstillverkningen?
Vad består papper av? Vad är cellulosa och lignin för något?
Hur framställer man mekanisk och kemisk pappersmassa? Nämn fördelar och nackdelar med dem?
Vad skrev man på innan pappret uppfanns?
Hur har papperstillverkningen förändrats över tid och vad beror den på?

Hur arbetar vi?

Studiebesök till Tumba Bruksmuseum, genomgångar, muntliga diskussioner, filmvisning, experiment, egen papperstillverkning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *