Åk 5 – 19/20 – Årstaskolan
  • Hem
  • Veckobrev
  • Ämnen
    • Bild
    • Engelska
    • HKK
    • Idrott
    • Matematik
    • Musik
    • NO
    • Slöjd
    • SO
    • Svenska
  • Länkar
    • Årstaskolans webbplats
    • Bibblis
    • Bloggnätverket
    • Kunskapshubben
  • Anmälan till lov- och jourfritids
  • Kontakta oss
Åk 5 – 19/20 – Årstaskolan
Åk 5 – 19/20 – Årstaskolan
  • Hem
  • Veckobrev
  • Ämnen
    • Bild
    • Engelska
    • HKK
    • Idrott
    • Matematik
    • Musik
    • NO
    • Slöjd
    • SO
    • Svenska
  • Länkar
    • Årstaskolans webbplats
    • Bibblis
    • Bloggnätverket
    • Kunskapshubben
  • Anmälan till lov- och jourfritids
  • Kontakta oss
  • Diverse

Syskonfotografering

  • 11 september, 2018
  • 3 kommentarer
  • Lina Voigt Lind

Torsdagen den 13 september, klockan 15.30 – 17.00 kan föräldrar som har syskon på skolan och vill fotografera sina barn tillsammans göra detta på Årstaskolan, Årsta torg. Ni följer då med era barn dit.

Fotografen finns på plats i lilla idrottssalen, den till höger. Man bokar ingen tid utan dyker upp och väntar på sin tur.

Obs!

Ändrad tid för 4b som fotograferas i morgon onsdag kl 14:50.

  • SO

SO- valet 2018

  • 11 september, 2018
  • Inga kommentarer
  • Lina Voigt Lind

Hej!

Vi har startat upp terminen med samhällskunskap- valet 2018.

Uppgiften är att (efter att vi undersökt vad riksdagspartierna tycker) i grupper göra egna partier och presentera sitt valprogram. Skolan, miljön och sjukvård är valfrågor som bl.a. ska tas upp.

Centralt innehåll årskurs 4-6

Beslutsfattande och politiska idéer

Politiska val och partier i Sverige. Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska skiljelinjer i aktuella politiska frågor som har betydelse för eleven.

Mål och syfte

Efter avslutat arbetsområde ska du kunna följande:

Förklara begreppet demokrati
Förklara vilka som får delta i valet
Förklara riksdagens, kommunens och landstingets uppgifter
Känna till riksdagspartierna

Exempel på en av gruppernas valaffisch.
  • Svenska

Apstjärnan – Lazo

  • 10 september, 2018
  • 2 kommentarer
  • Martin Fernström

Vår tredje läsförståelsestrategi heter Lazo – att sammanfatta. Sammanfatta handlar om att plocka ut vad som är det viktigaste och att rensa bort det som är oviktigt. Sedan berättar eller redogör en det viktigaste för någon annan eller för sig själv.

Ibland blandas sammanfatta ihop med återberätta. Att återberätta är att berätta vad som hänt, från början till slut. Det är alltså inte samma sak som att sammanfatta.

En som är ovan vid att sammanfatta kan behöva lite bra metoder för att få strategin att fungera:

  • Tre viktiga ord – Plocka ut tre viktiga ord som du tycker passar för att beskriva det du läst eller hört.
  • Det viktigaste är… – Säg “Det viktigaste är…” och fyll på meningen med det viktigaste.
  • Citat – Ett citat är när du skriver av en meninga, högst två. Du får inte ändra något alls och du måste vara nog. Sedan sätter du citattecken runt (de ser ut såhär: “citat“). Det visar att du själv inte kommit på det du skrivit.
  • Tema – Att titta efter teman är ett bra sätt att sammanfatta. Säg t.ex. “Ett tema i boken är…” och fyll sedan på med ett ämne som boken handlar om. Teman är ofta saker som fattigdom, utanförskap, mobbing, mod, olycklig kärlek, kamp eller liknande.

I långa sammanfattningar kan du återberätta lite grann, men det tar vi sedan när vi tränat så vi blivit supergrymma på att sammanfatta.

Innan har vi använt Futura och Curioso.

  • Matematik

Prof. Pappert & Roboten – Matematik 4AC

  • 6 september, 2018
  • Inga kommentarer
  • Martin Fernström

På matematiklektionerna lekte vi leken “Roboten”. Ni fick återskapa den kända lektionen Pappert’s Turtle och sedan göra egna pappersprogram som skulle ta en klasskamrat ut ur klassrummet. Nya begrepp ni började använda var:

  • Kommando – Något som får något att hända i programmet t.ex. en pil framåt eller bakåt.
  • Kod – Språket “datorn” förstår. Koden byggs upp av kommandon.
  • Sekvens – Ordningen saker i programmet händer i.
  • Exekvera – Starta eller köra programmet.
  • Program – Ett verktyg gjort av kod som gör att en dator eller en robot kan utföra något t.ex. gå ut ur klassrummet. Datorn har ingen egen vilja (ännu) utan går bara dit ni säger att den ska gå eller gör det ni säger.

Vill ni leka mer hemma? Ladda ned och skriv ut korten här: Roboten kort

81 views

I den nyligen reviderade versionen av LGR11, som började gälla i augusti, är numer programmering ett tydligt och obligatoriskt inslag i bl.a. matematik-ämnet. Elever ska på olika sätt lära sig programmera samt kunna använda programmering för att lösa matematiska problem. Vi ska programmera löpande under hela vår tid tillsammans.

Inläggsnavigering

Föregående 1 … 69 70 71 72 73 74 Nästa
Google Translate
sv Swedish
af Afrikaanssq Albanianam Amharicar Arabichy Armenianaz Azerbaijanieu Basquebe Belarusianbn Bengalibs Bosnianbg Bulgarianca Catalanceb Cebuanony Chichewazh-CN Chinese (Simplified)zh-TW Chinese (Traditional)co Corsicanhr Croatiancs Czechda Danishnl Dutchen Englisheo Esperantoet Estoniantl Filipinofi Finnishfr Frenchfy Frisiangl Galicianka Georgiande Germanel Greekgu Gujaratiht Haitian Creoleha Hausahaw Hawaiianiw Hebrewhi Hindihmn Hmonghu Hungarianis Icelandicig Igboid Indonesianga Irishit Italianja Japanesejw Javanesekn Kannadakk Kazakhkm Khmerko Koreanku Kurdish (Kurmanji)ky Kyrgyzlo Laola Latinlv Latvianlt Lithuanianlb Luxembourgishmk Macedonianmg Malagasyms Malayml Malayalammt Maltesemi Maorimr Marathimn Mongolianmy Myanmar (Burmese)ne Nepalino Norwegianps Pashtofa Persianpl Polishpt Portuguesepa Punjabiro Romanianru Russiansm Samoangd Scottish Gaelicsr Serbianst Sesothosn Shonasd Sindhisi Sinhalask Slovaksl Slovenianso Somalies Spanishsu Sudanesesw Swahilisv Swedishtg Tajikta Tamilte Teluguth Thaitr Turkishuk Ukrainianur Urduuz Uzbekvi Vietnamesecy Welshxh Xhosayi Yiddishyo Yorubazu Zulu
Årskurs 5

>> Kontaktuppgifter 

Senaste inläggen
  • 1
    Prov i SO årskurs 5
    • 06.12.19
    • 3
    • Magnus Wahl
  • 2
    Läxa i engelska 5D
    • 06.12.19
    • 2
    • Magnus Wahl
  • 3
    Information till föräldrar i 5D
    • 06.12.19
    • 2
    • Magnus Wahl
  • 4
    Till vårdnadshavare – Del 2 – Frågor som uppkommit
    • 05.12.19
    • 14
    • Skolledningen Årstaskolan
  • 5
    Till alla vårdnadshavare på Årstaskolan
    • 04.12.19
    • 18
    • Skolledningen Årstaskolan
Senaste kommentarer
  • Martin Fernström om matematik 5B och 5D v. 45
  • Åsa om matematik 5B och 5D v. 45
  • Ulrika om Besök Scenkonstmuseet
  • Yvonne Littbrand om Info hem vecka 43
  • Oretha mennoh om Mattegymmet v 42
Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 109 andra, prenumerera du med.

Meta
  • Registrera
  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

Skriv in dina sökord och tryck enter.

På den här webbplatsen använder vi cookies för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Om du klickar på "Jag accepterar" godkänner du att vi använder cookies. Vill du veta mer om hur vi använder cookies och hur du kan blockera dessa, klicka då på LÄS MER