Matematik 4AC – Vinklar, Babylon och skate-trick

Anledningen till att vi räknar ett varv i 360°, är att de gamla babylonierna hade ett ganska knasigt talssytem (kallas talbas på fint matematikspråk) som byggde på både tior OCH sexor. Ett varv blir alltså 6 x 6 x 10 grader, alltså 360°. Då blir 1/2 varv 180° och 1/4 varv blir 90°. En 90° kallas också en rät vinkel.

Räta vinklar hittar du oftast i byggnader och andra saker människor gjort. Vi älskar räta vinklar, så mycket att de markeras med en kvadrat istället för en liten parabol faktiskt.

Vinklar blir väldigt viktiga när en ska göra skate-trick. Det kan göra fantastiskt ont annars. Glöm inte hjälm!!!

Du måste bli grymt säker på vinklar och koordinater för att kunna styra sprajtar i Scratch. Det är viktigt för #sistabossen

4 tankar om “Matematik 4AC – Vinklar, Babylon och skate-trick

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *