Barnboken – Uppdrag 1 till 8

Kära elever!

Nu är det dags att för första gången bli författare. Ni ska i par skriva en barnbok som sedan ska publiceras på Bibblis till jul. Det kommer att bli ett hårt jobb och det är lätt att tappa bort sig. Känns det svårt? Lugn, bara lugn! Tant Lotta, tant Lina, farbror Ola och farbror Martin fixar en superbra lista med små uppdrag. När du utfört alla uppdragen har du en färdig barnbok. Smart va!? Vi börjar med de första 8 uppdragen, resten kommer i ett senare inlägg. Vi räknar med att ni ska vara klara såhär långt till fredag 9/11.

Klicka här för att se uppdragen:

Uppdrag 1 – Problemet

  1. Starta ett nytt textdokument i er iPad och döp det till “Barnboken namnX namnX 4X” (t.ex. Barnboken Martin Lotta 4E). Bjud in alla i paret samt din lärare så att dokumentet delas. Här ska alla era anteckningar skrivas.
  2. Välj ett problem till barnboken. Det kan vara något litet som att en leksak försvinner eller att det är svårt att rita med kritor. Det kan vara något stort, allvarligt eller svårt som kompisar som retas eller t.o.m. någon som dör. Skriv ned problemet när ni är överens i paret.
  3. Hitta en lösning på problemet. Hjälper en vuxen eller en kompis till? Lär huvudpersonen sig något nytt? Är det någon som tröstar eller lagar något som är trasigt? Skriv ned lösningen när ni är överens i paret.
  4. Klart!

Uppdrag 2 – Huvudpersonen

  1. Välj huvudperson till boken. Oftast har en barnbok en huvudperson. Har ni en annan idé? Diskutera med er lärare. Beskriv huvudpersonen i text och bild. Den måste ha en eller flera tydliga egenskaper (arg, glad, bra på att cykla, rädd för tandläkaren, smart). Bestäm om huvudpersonen är en människa, ett djur eller någon annan varelse. Kom ihåg att det ska vara lätt för ett litet barn att förstå. Skriv ned och testrita när ni är överens i paret.
  2. Gör likadant med andra viktiga personer i boken, om det finns.
  3. Klart!

Uppdrag 3 – Miljöer

  1. Välj vilka miljöer boken ska utspela sig i. Det klassiska är två miljöer, alltså ett miljöbyte i hela boken. Är det fler är det risk för att det blir rörigt för små barn, men har ni en bra idé kan det alltid diskuteras med er lärare. Skriv ned en beskrivning av miljöerna när ni är överens i paret.
  2. Testrita miljöerna. Kom överens om bakgrundsfärg (ofta men inte alltid vit) samt vilka saker som måste vara tydliga för att små barn ska förstå var boken utspelar sig.
  3. Klart!

Uppdrag 4 – Story board – Problemet

  1. Se filmen – klicka här!
  2. Ni ska inte börja bygga boken från början , utan först gör ni problemet och lösningen.
  3. Problemet – Beskriv och skissa upp sidorna som är problemet i er bok på post-it-lappar. Det borde bli mellan 2-4 sidor/lappar men har ni en annan idé kan ni diskutera med er lärare. Skissrita och skriv stödord på texten till sidorna på lapparna.
  4. Placera ut lapparna i mitten på story boarden.
  5. Klart!

Uppdrag 5 – Story board – Lösningen

  1. Läsningen – Beskriv och skissa upp sidorna som är lösningen problemet i er bok på post-it-lappar. Det borde bli mellan 3-6 sidor/lappar men har ni en annan idé kan ni diskutera med er lärare. Skissrita och skriv stödord på texten till sidorna på lapparna.
  2. Diskutera om detta är slutet på boken eller om ni senare vill lägga till en sista avslutande sida t.ex. kompisarna går och äter våfflor eller sjörövarhajen bjuder på glass som ursäkt för att den varit dum. Detta gör ni i så fall i uppdrag 7.
  3. Placera ut lapparna efter problemet på story boarden.
  4. Klart!

Uppdrag 6 – Story board – Inledning

  1. Huvudpersonen – Presentera huvudpersonen i en miljö och skissa upp sidornapå post-it-lappar. Det borde bli mellan 2-4 sidor/lappar men har ni en annan idé kan ni diskutera med er lärare. Skissrita och skriv stödord på texten till sidorna på lapparna.
  2. Placera ut lapparna i början på story boarden.
  3. Klart!

Uppdrag 7 – Story board – Saknas något?

  1. Fyll ut med de sidor som ni tycker saknas. Behövs en extra sida till avslut? Finns det några småhändelser som ni vill ha med? Introducerar ni fler karaktärer t.ex. kompisar eller föräldrar?
  2. Placera ut lapparna i story boarden där de hör hemma.
  3. Klart!

Uppdrag 8 – Story board – Fejka en sagostund

  1. Hjälps åt att låtsas som att ni har en färdig bok. Berätta historien muntligt som om den gick att läsa redan. Kom ihåg filmen från uppdrag 4.
  2. Om saker känns svåra att läsa, otydliga eller på annat sätt behöver fixas – Lägg till, dra ifrån eller ändra i era post-its. Det här är typ sista chansen.
  3. Läs för ert kompis-par i arbetslaget. Be att få höra vad de tycker, tänker och framförallt vill förbättra.
  4. Läs för en annan kompis.

Bra jobbat! Gör hi-5s!!! Andas ut, stretcha och vila inför uppdrag 9.

En tanke om “Barnboken – Uppdrag 1 till 8

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *