4A & 4C Matematik – PROV Problemlösning 8/3

Fredag 8/3-’19 har 4A och 4C prov i matematisk problemlösning. Ni elever har under hösten löst fyra typer av problem. Dessa typer av problem är de som testas.

::SÅHÄR SER PROVET UT::

Här nedanför är de fyra problem som kommer att testas vid provtillfället. Provfrågorna ser exakt ut såhär, förutom att värden kommer att ändras. Fyra vita kulor blir kanske tre eller fem, 215 g blir kanske 230 g. Ja, ni förstår säkert.

En ytterligare okänd provfråga kommer att vara med. Det är för att LGR11 säger att förmågan att “använda strategierna på okända problem” även ska bedömas.

Ni får se provfrågorna innan eftersom LGR11 säger att problem ni löser ska vara “elevnära”, vilket brukar tolkas som problem ni känner igen. Det är också för att ni ska veta exakt vad ni behöver öva och bli bra på. Karaktären på alla fyra problemen är tagen från nationella proven i matematik.

Eftersom vi inte kommer att testa metodförmågan är det helt ok att använda t.ex. miniräknare för att lösa problemen. Det är naturligtvis tillåtet att spela ball och göra allt för hand.

::SÅHÄR ÖVAR DU::

Det finns flera sätt att öva. Du kanske kommer på flera bra sätt, men här är mina:

  • Här kan du ladda ned övningshäfte: Problemlösning träning VT19 åk4
  • Här kan du lösa elevproblem: Elevproblem #1Elevproblem #2 – Elevproblem #3
  • Skapa egna problem. En smart grej är att byta med någon annan – En kompis eller en förälder.
  • Be någon smart t.ex. en förälder, en mormor eller ett äldre syskon göra liknande problem åt dig.
  • Läs och renskriv gamla anteckningar.

::VAD ÄR PROBLEMLÖSNING?::

Problemlösningsförmågan övas i matematik. Den bygger på tre underförmågor:

  1. Att kunna välja mellan olika strategier
  2. Att kunna föreslå lösningar samt värdera dem
  3. Att kunna lösa problem

Förmågan bedöms och betygsätts i åk6.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *