Svenska
– Alfabetet
Vi har övat på bokstaven I på olika sätt samt pratat om att det är en vokal.
Vi har sjungit ABC-sången. Lovade att skicka länken till den så att ni kan lyssna på den hemma.
https://www.kunskapshubben.se/abcd-laten/
– Utveckla sin handstil
Vi har övat på att forma bokstaven I och skrivit Appe versen om igelkotten Igge.
-Förstå sambandet mellan ljud och bokstav
Förstå språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt samt några stavningregler för vanligt förkommande ord.
– Skriva med digitala verktyg.
Vi har börjat arbeta med ASL (att skriva sig till läsning). När vi arbetar med ASL skriver vi i appen skolstil på ipaden. Vi gick igenom hur tangentbordet fungerar och sedan fick de skriva meningar.
Vi har övat på att lyssna var någonstans i hamnar i ord.
– Förstå hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning
Vi har fortsatt att skriva sagor denna veckan.
– Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll
Varje fredag pratar vi om kapitlet som de läst hemma. Vi använder då frågeapan som ställer olika frågor på texten.
Matematik
– Sambandet mellan addition och subtraktion, subtraktion kan kontrolleras med hjälp av addition
– Addition med tre term
Vi har arbetat med hur man kontrollerar subtraktion med hjälp av addition exp, 5-3=2 sedan kontrollerar med 2+3=5. Vi har repeterat att det heter term+term=summa. Vi har räknat addition med tre termer exp, 3+2+1=6 och att man först ska adderar 3+2 och sen addera det med 1.
SO
– Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barns rättigheter (barnkonventionen)
– Normer och regler i elevens livsmiljö.
Vi har pratat om skolans trygghetsplan och pratat om vad kränkningar och mobbning är. Vi har läst ännu en bok om barns rättigheter som handla om barns lika värde.
Vi har pratat om vad normer är och vad som är skillnaden mellan normer och regler.
NO
– Balans, tyngdpunkt och och jämnvikt som kan observeras på olika sätt
Vi har arbetat med en balansvåg och vägt olika föremål i klassrummet.
Musik
– Imitation med rytmer och rörelser
Vi har titta på ett program på UR skola som heter ”Musiken har landat”, andra avsnittet handlade om tempo. Vi har klappat och gått runt i klassrummet för att känna in olika tempon.
Blid
– Framställning av teckning och måleri
– Olika moment som bygger upp en bild: färg och bakgrund
Vi har gjort självporträtt.
Trevlig helg.
Vecka 46
Nästa vecka är det barnboksveckan så måndag firar vi det med att jag och lärarna Daniel och Elin på Sörgården byter klass lektionen efter lunch. Elin kommer att läsa saga i 1D på måndag efter lunch.
På torsdag får alla ta med sig en bok som de tycker om till skolan som de vill och visa och berätta om. Märk gärna boken med ert barns namn!!
Mån:
Tis: Idrott (Medtag idrottskläder och handduk). Nina på kurs efter lunch.
Ons: Ta med sig sin favoritbok till skolan.
Tor:
Fre: Idrott. Samling utanför omklädningsrummen vid idrottssalen kl. 07.50. (Medtag idrottskläder och handduk)
Ha läst och övat hemma på läsläxan, kapitel 9. Glöm inte ta med läxmappen med läseboken och läsprotokollet till skolan.
Viktiga datum för höstterminen 2019:
APT-datum: 5/12
Föräldraråd och Skolråd: Se datum för APT
Höstterminens sista dag 19/1
Gå in på klassbloggen och tryck på fliken ”anmälan till lov och jourfritids” för att anmäla om ert barn ska vara på fritids under lov, studiedag och stormöten.