Svensk språkhistoria (v.2-5) + Nordiska språk (v.5-8)

Veckorna mellan jullovet och sportlovet kommer vi att ägna åt språkvetenskap. Veckorna kommer att delas upp så att vi de första veckorna läser och pratar om vår svenska språkhistoria, så som den sett ut nästan 2000 år tillbaka i tiden. Dessa veckor kommer sedan att avslutas med ett mindre prov. Veckorna efter detta kommer vi sedan att titta närmare på svenskans släktskap med de övriga nordiska språken. Fokus kommer här att ligga på likheter och skillnader mellan språken, vilket sedan avslutas med att eleverna under en lektion skriver en resonerande text där de gör en jämförelse mellan språken.

På provet i språkhistoria vecka 5 ska du kunna:

  • Den svenska språkhistoriens olika perioder: periodernas namn, ungefärliga årtal samt kunna ge exempel på händelser som  påverkat/utvecklat svenska språket under perioderna
  • Vilka andra språk som påverkat det svenska språket och under vilka olika perioder
  • Vad en dialekt är och hur uppdelningen av dialekter görs i Sverige

Begrepp: Indoeuropeiska (språkträdet), futharken, latinska alfabetet/bokstäver, lånord, dialekt, sociolekt, slang, svordom

Till skrivuppgiften om nordiska språk vecka 8 behöver du kunna:

  • Likheter och skillnader mellan svenska och norska
  • Likheter och skillnader mellan svenska och danska

 

SVENSKA

E C A
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

 

SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

E C A
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om språkliga varianter inom svenskan samt några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om språkliga varianter inom svenskan samt några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om språkliga varianter inom svenskan samt några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk.