Geografi- Norden

Hej!

Nu har vi kommit igång med arbetsområdet Norden. Vi följer bl.a. programmet “Geografens testamente” och eleverna ska också göra sina egna presentationer om våra nordiska grannländer.

Geografi- Nordens geografi

 I arbetsområdet Nordens geografi kommer vi lära oss mer om Nordens natur- och kulturlandskap samt Nordens befolkning.

Centralt innehåll åk 4-6

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till hållbar utveckling.
  • Nordiska natur- och kulturlandskapen.
  • Fördelningen av nordens befolkning.
  • Namngeografi Norden: länder, vatten, berg samt städer.
  • Begrepp.
  • Kartan och dess uppbyggnad. Olika sorters kartor, topografiska och tematiska.

Mål och syfte

Efter avslutat område ska du kunna besvara följande frågor.

  • Vad innebär hållbar utveckling och varför är det viktigt?
  • Hur använder sig människan av naturens resurser i Nordens olika länder?
  • Vad är skillnaden mellan en topografisk karta och en tematisk?
  • Var i Norden bor det flest människor och varför har dom bosatt sig just där?
  • Kartkunskap, du ska kunna placera vissa berg, vatten och städer i Norden på en karta.

Arbetssätt

  • Vi kommer att läsa faktatexter och besvara frågor, samt göra en egen text om Norden
  • Göra övningar enskilt, i par och i helklass.
  • Titta på film inom ämnet.

Detta kommer vi att bedöma.

  • Ditt deltagande i gemensamma diskussioner.
  • Ett kartprov på Norden.
  • Återkommande muntliga begrepps och kunskapskontroller.

Kartkunskap, träna på de nordiska länderna här:

https://online.seterra.com/en/vgp/3075

https://online.seterra.com/en/vgp/3101

https://online.seterra.com/en/vgp/3102

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *