Kemiprov 22/5 för 6A & 6D, 23/5 för 6C och 24/5 för 6B

Hejsan!

Vi börjar vara nästan klara med läsårets sista NO-ämne kemi, och på nästa vecka ska vi ha ett kemiprov.

Provet kommer att handla om:

  • Materiens uppbyggnad (hur är atomer uppbyggt, vad är en molekyl, vad är ett grundämne, det kemiska symbolspråket osv.)
  • Syror och baser (nämna några vanliga syror och baser, vad menar pH-värde, några egenskaper)

Med följande frågor kan man plugga till provet om materiens uppbyggnad:

Frågor att plugga till provet om materiens uppbyggnad

Allt det här finns på sidorna 8-13 i boken.

Med följande frågor kan man plugga till provet om syror och baser:

  • Nämna 2 ämnen som är sura, 2 ämnen som är basiska och 2 ämnen som neutrala
  • Vad betyder pH-värde?
  • Vilka pH värden betyder surt, vilka pH-värden betyder basiskt och vilken pH-värde betyder neutral?
  • Hur kan man neutralisera en syra?
  • Vad betyder SIV (syra i vatten) -regeln?

Allt det här finns på sida 48 i boken.

Hela provområdet skannat från boken (s. 48 med också): Sidor för provet

6B och 6C kommer att få instuderingsfrågor till provet på måndag, och då ska de använda måndagens och tisdagens lektioner för att plugga till provet med hjälp av vikarie. 6A och 6D kommer att repetera provområdet med Jussi innan provet.

Bästa hälsningar,

Jussi & Renata

 

Historia: Sista delmomentet

Hej kära elever!
Nu är ju det sista momentet i historia uppstartat och vi kommer fram till v. 22 att fokusera på Frihetstiden!

Vi kommer att titta på filmklipp och högläsa från Historieboken, men allra mest kommer ni att arbeta självständigt med de frågor som ni har fått utdelat från oss lärare. I frågehäftet finns 21 st. frågor som ni ska besvara; alla svar hittar ni i boken och specifika sidhänvisningar står i häftet. Ni kommer att få gått om lektionstid till att arbeta med häftet, men se till att planera er tid väl. För er som vill/hinner så finns dessutom två st. extra-frågor som ger er ytterligare möjlighet att visa på era kunskaper inför betygsättningen. Vi kommer att väga in hela detta moment med allt det som vi har gjort tidigare.
Senast måndag den 27 maj ska frågorna vara besvarade och lämnas in!

Här kan ni titta på kunskapskraven i Historia för årskurs 6: matris historia ny

Nu kör Vi!

Kram
Fröken Anette & Fröken Martin

Veckobrev v.20

Hej kära elever (och vårdnadshavare)!

Nu är ni Äntligen klara med alla Nationella Proven i årskurs 6!!! Vilket fantastisk arbete ni har gjort under detta läsår. Vi lärare är Väldigt stolta över er alla <3 <3 <3

Nu kanske ni undrar vad som händer här efter? Att rätta och bedöma Nationella Prov, oavsett ämne, är ett jobb som tar väldigt lång tid. Både för att det ju är många olika delprov som vi lärare ska gå igenom och bedöma men också för att vi gör detta tillsammans med andra ämneslärare på mellanstadiet. Anledningen till det är att proven måste bedömas så objektivt som möjligt för att de ska kunna användas på “nationell nivå”. Alltså; de ska gå att jämföra med elever över hela landet. Era resultat ska föras in i olika digitala system och även, i vissa fall, kopieras upp och skickas in till Skolverket. Ert sammanlagda resultat kommer vi att informera er om innan skolavslutningen.

Idrottsdag, fredag 17 maj!
På fredag nästa vecka (17/5) är det dags för årets Idrottsdag på Enskede IP!
Se till att ha bra idrottskläder, egen matsäck och ett peppigt humör 🙂
Samling: Sker kl. 08.30 på Skolgården! Därefter promenerar vi tillsammans till Enskede IP. Om någon önskar att ta sig dit själv så måste vårdnadshavare godkänna detta genom att informera respektive mentor! Då ska du vara på plats kl. 09.00
Att ta med: Se till att ha på dig idrottskläder och gärna extra tröja/ombyte! De senaste åren har det ju både regnat och blåst en del och då är det skönt att kunna klä på sig något varmt. Du får även ha med dig egen matsäck!

Dagen är slut ca klockan 13.45 efter städning. Alla hjälps åt att städa och plocka på läktaren!

Årstafestivalen, torsdag 23 maj!
Även om det är ett litet tag kvar så vill vi redan nu påminna om Årstafestivalen som är den 23 maj. Inte bara för att ni då i god tid kan planera in och mer än gärna själva besöka festivalen utan också för att påminna om att denna eftermiddag/kväll är obligatorisk  för eleverna. Alla måste vara på plats och delta mellan kl. 16.00-19.00! Som vanligt kompenseras eleverna med en hel ledig dag. Detta år är det därför ledigt fredag den 7 juni!

Prov
Nästa vecka är det är prov i Moderna Språk (torsdag 16/5). Detta gäller alla grupper!

Ha nu en superhärlig helg!
Lärarna i 6:an

Franska: Inför prov torsdag 16/5 (v.20)

Bonjour chèrs élèves:

1- Ni ska kunna berätta vilka färger du gillar/ du inte gillar.

 

2- Ni ska kunna berätta något om ett djur.

 

3- Ni ska kunna berätta om familjen med hjälp av släktord.

 

4- Ni ska kunna berätta om fritidsaktiviteter med hjälp av veckodagar och några tidsuttryck t.ex. demain (imorgon), aujourd´hui (idag).

 

5- Ni ska kunna beskriva en kompis, var hon/ han bor, vad hon/ han tycker om/ inte tycker om.

 

Det här kan du träna på:

Berätta om färger, t.ex.  J´aime le rouge mais j´aime le bleu et le rose. (kapitel 3a)

Berätta om djur, t.ex. Voici mon hamster. Il s´appelle Balou. Il est noir et blanc et il a deux ans. il est mignon, il habite dans une cage dans ma chambre. Balou aime la salade mais il n´aime pas les pommes de terre. (kapitel 3c)

Släktord: Mon père, ma mère, ma soeur, mon frère, ma tante….(kapitel 3b).

Fritidsaktiviteter med hjälp av veckodagar och tidsuttryck, T.ex.  Le lundi après-midi, je fais du vélo. Mardi je joue au tennis.Demain après l´école je fais du cheval et le soir je fais du babysitting.

Samedi toute la famille va au Cinema et dimanche toute la famille fait la grasse matinée. Le soir je fais med devoirs.

Presentera en kompis, T.ex. Voici ma copine, elle s´appelle….elle est très sympa. elle a douze ans. Elle aime danser et lire (läsa) comme moi, et elle aime les animaux, surtout les chiens. Elle habite à Paris. On chatte souvent. (kapitel 4c).

Obs: Va uppmärksam på att Il och elle används om personer, saker och djur.

Kolla på hur man ställer frågan på franska och hur man svarar på franska s.62/63

 

Bonne chance.

Ilham Berrada