Veckoinfo Nina

Hej, 
Denna vecka har klassen arbetat med Livsfrågor som som såklart återkommer på olika sätt i alla årskurser. Men vi har valt att ha lite extra fokus på det nu under religontemat. 

Mål:

Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rät och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer. 

Alla har fått nya läxhäften till läsläxan med sig hem idag.

Nästa torsdag den 24/1 kl. 16.00-19.00 är det öppet hus på skolan. Ni är varmt välkomna och komma hit och titta lite på vad vi gjort nu i trean fram till nu, vi kommer att vara i ett av klassrummen på Bakgården. 
Vill påminna igenom om studiedagen den 29/1. Tänk på att anmäla om ert barn ska vara på jourfritids denna dag på länken, www.arstaskolan.org/lovfritids

Glöm inte höra av er till mig om ni byter utvecklingssamtalstid med någon. 

Ha en riktigt bra helg! 

/ Nina, Lena och Lotta

Vecka 4

Mån: 

Tis: Idrott. Samling utanför omklädningsrummen vid idrottssalen kl. 07.50 (Medtag idrottskläder och handduk)

Ons: Idrott. Samling utanför omklädningsrummen vid idrottssalen kl. 08.00 (Medtag idrottskläder och handduk)
Tor: Läsläxa kapitel 16 klart i både läseboken och läxhäftet. (Medtag läsebok och läxhäfte)

Öppet hus kl. 16-19

      
Fre:

       

Viktiga datum för vårterminen 2019:
Öppet hus: 22/1 kl. 16.00-19.00

Stormöte för all personal: 6/2

APT-datum: 7/2, 14/3, 11/4, 16/5

Föräldraråd och Skolråd: Se datum för APT

Vintersportdag: 21/2

Vinterdisco: 22/2

Sportlov: 25/2-3/3

Nationella prov 11/3-3/5 (ingen ledighet ges under denna period) 

Påsklov: 19/4-28/4

Friidrottsdag: 16/5

Årstafestivalen: 23/5

Vårterminen sista dag 11/6
Anmälan på länken nedan om ert barn ska vara på jourfritids under stormöten och APT möten samt om ert barn ska vara på fritids under lov. 
www.arstaskolan.org/lovfritids

Vecka 3

Vi hade omkrets i matte.I matte hade vi också uppställning med subtraktion. Vi mete rummet, en kompis och sig själv.

I halvklasser så gjorde vi film. Vi ska göra ordentliga filmer, de ska ta ganska lång tid att göra.

Vi har haft livsfrågor NO.Vi kollade på en film som hette Elias och de stora frågorna. I den filmen så är det Elias och hans farmor som pratar om livsfrågor. En livsfråga är T.E.X vad händer när man dör och lever blommor.
På slöjden byte vi grupper så larverna har textil slöjd och pupporna har trä och metall slöjd.
På idrotten gjorde vi en hinderbana som va tema vinter. Och på andra idrotts lektionen så spelade vi olika vinter sporter T.E.X hockey och curling.

I musiken så tränade på noterna. Magnus tog fram ett papper med noter. Alltså bokstäverna A-G. Vi fick komma på ord på A-G. Sedan spelade Magnus alla ord på ett piano.

Vi jobbar med NTA lådan med tema testa teknik. Nina tog fram olika föremål och visade att allt var teknik. Sedan jobbade vi två och två med att säga om det skyddade en person, föremål eller båda.

Hej då ha en bra helg. Önskar ADAM OCH ELVIRA!!!🙈

Information om studiedag och vårens stormöten

Hejsan alla familjer på Årstaskolan!

Hoppas ni har haft en skön julledighet!
Jag vill påminna er om att det är studiedag tisdagen den 29 januari för all personal, vilket innebär att det då är jourfritids bemannat med vikarier.

Jag vill också redan nu flagga för våra stormöten som gäller för all personal på skolan. Dessa kommer att inträffa tre gånger under vårterminen. Följande datum gäller; onsdag 6 februari, tisdag 26 mars och tisdag 7 maj, då fritids är bemannat av vikarier från klockan 15.15.

Ni kan redan nu gå in och anmäla om ni behöver omsorg dessa dagar för ert/era barn via länken ANMÄLAN TILL LOV- OCH JOURFRITIDS som finns i det övre röda fältet på denna sida.

Tack för gott samarbete!
Med vänlig hälsning
Nina Park, biträdande rektor

Läsläxa

OBS!! Vill bara påminna om att läsläxan numera är till torsdagar. Denna veckan är det kapitel 15 tills på torsdag. Ställ gärna fråga på texten, både sådana där man hittar svaret i texten och mellanrader frågor. Låt dem även ibland återberätta hela kapitlet i stora drag. Det är viktigt att fortsätta göra detta mycket för att de ska fortsätta utveckla sin läsförståelse.